Σας ενημερώνουμε ότι η παρούσα ιστοσελίδα δεν ενημερώνεται πλέον με νέο περιεχόμενο.
Για όλες τις επίσημες ανακοινώσεις, νέα και πληροφορίες του Δήμου, παρακαλούμε επισκεφθείτε τη νέα μας διαδικτυακή πύλη: https://prosotsani.gr/

Ετήσιος χορός του Μουσικοχορευτικού Συλλόγου Προσoτσάνης "O ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ" - Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2024 και ώρα 13:00

Αφίσα ετήσιου χορού 2024

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Σας προσκαλούμε στον ετήσιο χορό που διοργανώνουμε την
Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024 και ώρα 13:00 στην αίθουσα πολλαπλών
χρήσεων του Δήμου Προσοτσάνης.
Θα χαρούμε να τιμήσετε με την παρουσία σας την εκδήλωσή μας.

Το Δ.Σ.

 

 

Εκδηλώσεις Πολιτιστικού Συλλόγου Σιταγρών - Κυριακή 21/1/24 και ώρα 18:30

415214648 904971614175991 1537831561233684298 n

Παρακαλείσθε να τιμήσετε με την παρουσία σας την εκδήλωση υπέρ μνήμης του Πολιούχου Τραπεζούντος Πόντου Αγίου Ευγενίου, που θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημοτικού Διαμερίσματος Σιταγρών, την Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024 και ώρα 6:30μ.μ. Θα προηγηθεί παράκληση στον Ιερό Ναΐσκο του Αγίου Ευγενίου Σιταγρών. Θα ακολουθήσει stand up comedy με τον Αλέξη Παρχαρίδη, παρουσίαση των χορευτικών τμημάτων του συλλόγου μας και κοπή βασιλόπιτας. Είσοδος Ελεύθερη. Διοργάνωση:Ποντιακός Πολιτιστικός Σύλλογος Σιταγρών ????

Κοπή Βασιλόπιτας του του Μουσικοχορευτικού Συλλόγου Προσοτσάνης «Ο Μέγας Αλέξανδρος» - Κυριακή 21 Ιανουαρίου στις 11:30πμ

pita megas alexandros

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Μουσικοχορευτικού Συλλόγου Προσοτσάνης «Ο Μέγας Αλέξανδρος» σας προσκαλεί στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης βασιλόπιτας, που θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024 και ώρα 11:30 π.μ. στο Πολιτιστικό Κέντρο «ΗΩΣ» του Συλλόγου.

Επίσης, θα πραγματοποιηθεί η ετήσια τακτική Γενική Συνέλευση των μελών.

Παρακαλούνται όλα τα μέλη και οι φίλοι του Συλλόγου να προσέλθουν.

Κοπή Βασιλόπιτας Συλλόγου Βλάχων Προσοτσάνης - Σάββατο 6 Ιανουαρίου στις 12:30

pita vlaxvn
 
Ο Σύλλογος Βλάχων Προσοτσάνης "Οι Γραμμουστιάνοι" σας προσκαλεί στην κοπή πίτας που θα γίνει το Σάββατο 6 Ιανουαρίου 2024 στις 12.30 ( αμέσως μετά τον Αγιασμό Των Υδάτων ) στην αίθουσα του συλλόγου.
Θα ακολουθήσει παραδοσιακό γλέντι στην οικογενειακή ταβέρνα "ΠΕΠΕ" στην Προσοτσάνη

Μπαμπούγερα 6-7-8 Ιανουαρίου

babugera
Τα Μπαμπούγερα εμφανίζονται στο χωριό Καλή Βρύση μετά τον αγιασμό των υδάτων στις 6 Ιανουαρίου. Περιμένουν τους πιστούς έξω από την εκκλησία και τους επιτίθενται περιπαικτικά χτυπώντας τους με ένα μικρό σακίδιο με στάχτη για να ξορκίσουν το κακό. Η στάχτη αυτή συλλέγεται από τις εστίες της φωτιάς του δωδεκαημέρου. Συνεχίζουν τα πειράγματα στους δρόμους, τα σπίτια και τις ταβέρνες.
Μπαμπούγερα κατά παράδοση ντύνονται άνδρες, ωστόσο, σήμερα μεταμφιέζονται και λίγες γυναίκες και παιδιά. Φορούν μακρύ λευκό εσώρουχο που καλύπτει τα πόδια και μαύρο φλοκωτό αμάνικο πανωφόρι με εικονική καμπούρα. Καλύπτουν το κεφάλι με τραγόμορφη μάσκα από λευκό μάλλινο ύφασμα. Παριστούν τα φρύδια, το μουστάκι και τη γενειάδα χρησιμοποιώντας κομμάτια από δέρμα κατσίκας με μαύρο τρίχωμα. Δύο σειρές από φασόλια σχηματίζουν την οδοντοστοιχία. Στη μέση δένουν τέσσερα μεγάλα χυτά κουδούνια (κυπριά) μπροστά και ένα σφυρήλατο (μπατάλι) πίσω, των οποίων ο συνδυασμός γίνεται έτσι ώστε να παράγεται αρμονικός ήχος. Τα Μπαμπούγερα τρέχουν, κινούνται νευρικά και αναπηδούν ομαδικά προκαλώντας το δυνατό, αλλά αρμονικό ήχο των κουδουνιών, ώστε να ξυπνήσουν τις βλαστικές δυνάμεις της φύσης από το λήθαργο του χειμώνα και να αποτρέψουν το κακό.
Την 7η Ιανουαρίου γίνεται γλέντι στην πλατεία του χωριού και το βράδυ ομάδες Μπαμπούγερων γυρίζουν και εύχονται στα σπίτια των εορταζόντων Γιάννηδων.
Στις 8 Ιανουαρίου το έθιμο κορυφώνεται με την αναπαράσταση παραδοσιακού γάμου, μαγικο-τελετουργική πράξη που θεωρείται ότι ενισχύει τη γονιμότητα της γης, των ζώων, αλλά και του ανθρώπου. Βασικά πρόσωπα είναι ο γαμπρός και ένας άνδρας ντυμένος νύφη, οι κουμπάροι, οι Μπαμπούγεροι, που συνοδεύουν την πομπή προς το σπίτι της νύφης, και η γριά «μπάμπω» - μαμή, την οποία υποδύεται άνδρας με μαύρα γυναικεία ρούχα και καλυμμένο πρόσωπο. Απαραίτητη είναι η παρουσία ορχήστρας με γκάιντα και νταχαρέδες. Ένας νέος άνδρας υποδύεται το θεό Διόνυσο, πρόσωπο που προστέθηκε, μάλλον, τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς το έθιμο συνδέθηκε με αρχαίες διονυσιακές τελετές (στην περιοχή της Καλής Βρύσης έχει βρεθεί ιερό του Διονύσου). Φθάνουν στο σπίτι της νύφης, η οποία ακολουθεί την πομπή με την οικογένειά της. Με πειράγματα σεξουαλικού περιεχομένου, έχοντας κάνει διάχυτη στο χωριό τη γονιμοποιό δύναμή της, η πομπή καταλήγει στην πλατεία, όπου ο Διόνυσος τελεί το γάμο. Γίνεται απαγωγή της νύφης από τα Μπαμπούγερα. Αφού τη γονιμοποιήσουν υποθετικά και της μεταφέρουν έτσι τη δύναμη του σπόρου της φύσης, την επιστρέφουν στο γαμπρό, η μαμή, που φέρει τη γνώση των προγόνων, την ξεγεννά εμφανίζοντας μία κούκλα και ακολουθεί χορός και γλέντι.

Μπάμπιντεν 6-7-8 Ιανουαρίου

babiden

Το δρώμενο Μπάμπιντεν της Πετρούσας κρατάει το όνομά του από παλαιότερο εορτασμό της ημέρας της μαμής που γινόταν 8 Ιανουαρίου. Βασικά πρόσωπα είναι οι «χαράπηδες», άνδρες με τραγόμορφη μεταμφίεση: φορούν δέρματα κατσίκας, κάλυμμα του κεφαλιού από δέρμα κατσίκας με προσαρμοσμένα κέρατα τράγου, βάφουν το πρόσωπο με καπνιά και δένουν κουδούνια από τους ώμους

(δύο μεγάλα μπατάλια μπροστά και τέσσερα κυπριά πίσω), τα οποία διαλέγουν με προσοχή, ώστε να παράγεται αρμονικός ήχος. Με γρήγορες αναπηδήσεις προκαλούν το δυνατό ήχο των κουδουνιών, ώστε να διώξουν τα κακά πνεύματα και να ξυπνήσουν τις βλαστικές δυνάμεις της φύσης.

Το βράδυ της 6ης Ιανουαρίου ξεκινά με τη συνοδεία μουσικής και χορού μια μικρή «γύρα» κωδωνοφόρων στους δρόμους του χωριού, η οποία προαναγγέλλει το δρώμενο της επόμενης μέρας και δοκιμάζει το καλό «ζύγιασμα» των κουδουνιών. Στο τέλος της βραδιάς ανάβουν μεγάλη φωτιά, που θεωρείται ότι συμβάλλει στο διώξιμο των δαιμονικών δυνάμεων του χειμώνα και των ασθενειών.

Στις 7 Ιανουαρίου ξεκινά το μεσημέρι από την πλατεία το «φώτισμα» του χωριού, μια πομπή που διαχέει στην κοινότητα την αποτρεπτική και γονιμική δύναμή της. Σε πνεύμα ευθυμίας, γυρίζει τις γειτονιές με κυρίαρχη την παρουσία της καμήλας (ανά περιόδους ομοίωμα ή αληθινή), τουκαμηλιέρη, των αράπηδων, της παραδοσιακής ορχήστρας -με μακεδονικές λύρες και νταχαρέδες- η οποία μεταφέρεται με όχημα. Ακολουθούν οι «παππούδες» (παλαιότερα μόνο άνδρες, σήμερα και γυναίκες, ντυμένοι με την τοπική ανδρική παραδοσιακή φορεσιά) και οι«γκιλίγκες» (άνδρες και γυναίκες ντυμένοι με την τοπική παραδοσιακή γυναικεία φορεσιά). Κάποιοι από τους συμμετέχοντες βάφουν με καπνιά στο μέτωπο ή στα μάγουλα το σημείο του σταυρού, ως ένδειξη σεβασμού προς τη θρησκεία. Σταματούν σε σπίτια που έχουν τάμα να κεράσουν την πομπή.

Στις 8 Ιανουαρίου το απόγευμα, ξεκινά η πομπή από την πλατεία και καταλήγει στην αυλή του σχολείου, όπου γίνεται αναπαράσταση οργώματος και σποράς και άλλων αγροτικών εργασιών, εικονικών πράξεων με στόχο την ενίσχυση της δύναμης που γονιμοποιεί τη γη. Στήνεται χορός, στον οποίο κορυφαίος είναι ο «σταχτής», άνδρας που χτυπά όποιον εμποδίζει τον κύκλο του χορού με μια κάλτσα γεμάτη στάχτη από τις εστίες της φωτιάς του δωδεκαημέρου. Η στάχτη, καθώς χρησιμοποιείται κατά παράδοση ως καθαρτική και απολυμαντική ουσία, ενέχει στα πλαίσια του δρώμενου μαγική αποτρεπτική δύναμη εναντίον του κακού. Συμμετέχουν και τα «ανδρείκελα», ομοιώματα ανδρών που προσαρμόζονται στη μέση ανδρών τελεστών. Η παρουσία των ανδρείκελων, ως μεταφορά της ανδρικής γενετήσιας ορμής, ενισχύει τελετουργικά τις γονιμικές δυνάμες της γης, των ζώων και των ανθρώπων.

Νταβανίσκα 6-7-8 Ιανουαρίου

davaniska

Η τέλεση ξεκινά το βράδυ της 6ης Ιανουαρίου στην Τοπική Κοινότητα Πύργων, κατά το οποίο γίνεται η αγρυπνία, παραδοσιακό γλέντι με λύρα, γκάιντα και νταχαρέδες. Μετά τα μεσάνυχτα και έως το ξημέρωμα, νέοι άνδρες που συμμετέχουν στην αγρυπνία, φορούν κουδούνια χωρίς να μεταμφιεστούν και γυρνούν στο χωριό «για να ακουστούν», να προαναγγείλουν το δρώμενο της επόμενης μέρας.

Το πρωί της 7ης Ιανουαρίου οι ξενυχτισμένοι συμμετέχοντες, βάφουν το πρόσωπο με καπνιά, παίρνουν από ένα ή δύο κουδούνια και ξεκινούν τη «γύρα» του χωριού με τους μουσικούς. Επισκέπτονται τα σπίτια πόρτα-πόρτα, όπου δέχονται κεράσματα και συγκεντρώνουν τοπικά διατροφικά προϊόντα. Όσοι από τους νοικοκύρηδες είναι κτηνοτρόφοι συνηθίζουν να προσφέρουν ένα ζώο. Το μεσημέρι η γύρα τελειώνει, έχοντας περισυλλέξει τα αντιπροσωπευτικά τρόφιμα της αγροτο-κτηνοτροφικής παραγωγής της κοινότητας. Καταλήγει στην πλατεία, όπου ανάβονται φωτιές και στήνεται μεγάλο τραπέζι.

Την ώρα αυτή ντύνονται οι «Αρκουδιάρηδες» υπό την επίβλεψη παλαιότερων τελεστών που ξέρουν να «δέσουν» τα κουδούνια στο σώμα. Για τους τελεστές το ντύσιμο είναι μια ιεροτελεστία. Φορούν δέρματα από κατσίκες που καλύπτουν όλο το σώμα και κεφαλοστολή από δέρμα κατσίκας με τρύπες για τα μάτια και το στόμα, στην οποία συχνά προσαρμόζουν κέρατα τράγου. Κρεμούν στη μέση κουδούνια («τουμπελέκια», μεγάλα κυπριά και μπατάλι), τα οποία επιλέγουν με προσοχή, ώστε να παράγεται αρμονικός ήχος. Εμφανίζονται στην πλατεία, όπου επιδίδονται σε πειράγματα, χορό και χτύπημα των κουδουνιών με αναπηδήσεις, «για το καλό της γης», το ξύπνημα των βλαστικών δυνάμεων της φύσης και την αποτροπή του κακού.

«ΜΠΑΜΠΙΝΤΕΝ»
Το μεσημέρι της 8ης Ιανουαρίου τελείται ο εικονικός γάμος. Ντύνεται ο γαμπρός και η νύφη (την υποδύεται ένας άντρας), ξεκινούν με όργανα την πορεία στο χωριό, συναντώνται και καταλήγουν στην πλατεία. Ένας άνδρας μεταμφιεσμένος σε παπά τελεί τον εικονικό γάμο. Συμβαίνουν διάφορα επεισόδια: Οι αρκουδιάρηδες επιχειρούν να κλέψουν τη νύφη, ένας άνδρας μεταμφιεσμένος σε γιατρό προσπαθεί να την ξεγεννήσει. Η παρουσία των προσώπων της νύφης και του γαμπρού και η διαδικασία της γέννας, του αποτελέσματος της γαμήλια ένωσης, αποτελούν μεταφορά της γονιμικής δύναμης της φύσης και προσπάθεια ενίσχυσής της. Παράλληλα, μαγειρεύεται το παραδοσιακό βραστό, με το κρέας των ζώων που είχαν συγκεντρώσει οι συμμετέχοντες της «γύρας» την προηγούμενη μέρα και με πλιγούρι –σπασμένο σιτάρι. Οι γυναίκες ετοιμάζουν παραδοσιακή πίττα. Οι συμμετέχοντες στο δρώμενο γίνονται συνδαιτυμόνες στο κοινό αυτό γεύμα και «μεταλαβαίνουν» τη γονιμική δύναμη των τροφίμων που παράγει η γη και τα ζώα τους. Την ενισχύουν και την επιστρέφουν στη φύση τελώντας το δρώμενο.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Τελετής 1ης του έτους 2024

Την Πρώτη Ημέρα του νέου έτους 2024, από το πρωί θα χτυπήσουν οι καμπάνες των εκκλησιών χαρμόσυνα.
 
Για τον εορτασμό της ημέρας της Πρωτοχρονιάς θα γίνουν επίσης οι εξής εκδηλώσεις :
 
1.- Γενικός σημαιοστολισμός όλων των Δημόσιων και Δημοτικών Καταστημάτων των ΝΠΔΔ και Ιδιωτικού Δικαίου, των Τραπεζών, των Ιδιωτικών Καταστημάτων και των σπιτιών από την ανατολή μέχρι τη δύση του ηλίου.
 
2.- Ώρα 10.30 π.μ. θα τελεστεί στον Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου Δοξολογία, στην οποία παρακαλούνται να παραστούν οι Αρχές της Κωμόπολης.
 
3.- Φωταγώγηση των Δημόσιων και Δημοτικών Καταστημάτων, καθώς και των καταστημάτων των ΝΠΔΔ και των Τραπεζών, από τη δύση του ηλίου της 1-1-2024 μέχρι τις πρωινές ώρες της 2ας Ιανουαρίου 2024.
 
 
Το πρόγραμμα αυτό έχει θέση ειδικής πρόσκλησης.
 
 
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ

 

Συνάντηση με τον Αγιο Βασίλη στην Κεντρική Πλατεία Προσοτσάνης

Ο Άγιος Βασίλης μοιράζει δώρα στα παιδιά2023b
 
Σας προσκαλούμε να γιορτάσουμε μαζί την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς στην κεντρική πλατεία Προσοτσάνης!
Την Κυριακή 31 Δεκεμβρίου 2023, στις 12:00 το μεσημέρι, ο Άγιος Βασίλης θα βρεθεί εκεί για να μοιράσει αγάπη και δώρα σε όλα τα παιδιά!
Φέρτε τα μικρά σας για να ζήσουν μια μαγική στιγμή γεμάτη χαρά, εκπλήξεις, χαμόγελα, μουσική, και τη θερμή ατμόσφαιρα των εορτών!
Σας περιμένουμε όλους εκεί!
ΔΗΜΟΣ ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗΣ
 
Πληροφορίες:
Τηλέφωνο: 2522 350 103
e-mail: info@prosotsani.gr
Πρωτόκολλο:
Τηλέφωνο: 2522 350 133
e-mail: irida@prosotsani.gr
 
Ταχ. Διεύθυνση: Δημαρχείο, Χ. Σακάρη 15
Προσοτσάνη, Ταχ. Κώδικας: 66200